اجزای برقی تاورکرین

دسته بندی :مقالات تاورکرین ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ مدیر سایت 243

اجزای برقی تاورکرین جزوء مهمترین و حساسترین بخش های این دستگاه میباشد و هر گونه اختلال و مشکل در این اجزاء باعث میشود تا عملکرد کلی تاورکرین زیر سوال برود. تاورکرین برای اینکه بتواند عملکرد درست و مناسبی داشته باشد دارای یک سری قطعات و اجزاء است که هر کدام از آن ها باید به خوبی کار کند و وظیفه خود را به خوبی انجام دهند تا این جرثقیل بتواند نیاز کارفرما و پیمانکاران را در پروژهای مختلف برطرف سازد.

ولی موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که این دستگاه قول پیکر بیشتر قطعاتش از جنس فولاد میباشند تا بتواند به خوبی و با امنیت بالایی اجسام و قطعات را جابه جا کند، ولی قطعات فولادی که به تنهایی قادر نیستند این جرثقیل را به حرکت در آورند؟ اجزای برقی تاورکرین به سیستمی گفته میشود که با کنار هم قرار گرفتن چند قطعه مانند الکتروموتور، تابلو کنترل و گیربکس باعث به حرکت درآمدن بخش های مختلف تاورکرین میشود.

معرفی اجزای برقی تاورکرین

بخش اول: کابین تاورکرین

کابین تاورکرین به اتاقکی گفته میشود که در بالای جرثقیل قرار دارد و در واقع این بخش مغز دستگاه میباسد که توسط اپراتوری که در داخل آن قرار دارد تمامی دستورات برای هدایت و اجرایی عملیات تاورکرین صادر میشود. در داخل کابین تاورکرین تمامی ابزارهایی که برای هدایت دستگاه نیاز است وجود دارد و اپراتور با توجه به دانش و علمی که در زمینه هدایت و کنترل این جرثقیل دارد میتواند تمامی کارهای مربوط به جابه جایی و حمل بار را به نقاط مختلف سازه با مستقر شدن در این کابین انجام دهد.

بخش دوم: تابلو کنترل تاورکرین

تابلو کنترل از دیگر اجرای برقی تاورکرین محسوب میشود که نقش حیاتی را در عملکرد این دستگاه ایفا میکند، محل قرار گیری تابلو کنترل در داخل کابین تاورکرین است و بسیاری از اجزای کنترل و هدایت جرثقیل در داخل این تابلو قرا داده شده است. برای اینکه امنیت عملکرد در تاورکرین بالا رود از سنسورهای مختلفی استفاده میشود که تمامی این سنسورها جزوء اجزای برقی تاورکرین محسوب میشوند و برای کارکردن نیاز به نیروی الکتریکی دارند، در ادامه به این معرفی این سنسورها خواهیم پرداخت:

سنسو گشتاور

به سنسوری گفته میشود که برای اندازه گیری میزان خمش تاج تاورکرین مورد استفاده قرار میگیرد. سنسور گشتاور بر روی تاج تاورکرین نصب میشود.

سنسور بادسنج

از این سنسور برای اندازه گیری سرعت وزش با در تاورکرین استفاده میشود.

سنسور تناژ

وزن بار از دیگر کارهایی است که باید در زمان حمل و جابه جایی مصالح مورد ارزیابی قرار گیرد، سنسور تناژ وظیفه اندازه گیری وزن بار را در این دستگاه بر عهد دارد.

سنسور ترولی

برای کنترل کردن حرکات افقی ترولی تاورکرین از این سنسور استفاده میشود.

سنسور قلاب

از دیگر سنسورهای مهم و حساسی که در تابلو کنترل تاورکرین قرار دارد سنسور قلاب است و از آن برای اندازه گیره ارتفاع قلاب دستگاه استفاده میشود.

سنسور گردان

برای کنترل کردن میزان گردش تاورکردن نیاز به قطعه ای است که این کار را به صورت دقیقی انجام دهد، سنسور گردان این کار را به خوبی و با دقت بالایی انجام میدهد.

تمامی این سنسورها تمامی اطلاعات خود را به بخش ( پی ال سی) تابلو برق میفرستند و سپس پی ال سی زمانی که به درستی این داده ها را پردازش کرد در صورتی که هر یک از سنسورها دارای اختلال و مشکل باشند این موضوع را به اپراتور دستگاه اطلاع میدهد و یا به صورت خودکار این امکان را دارد که سنسور معیوب را از کار بیندازد.

بخش سوم: الکتروموتور

الکتروموتور از دیگر اجزای برقی تاورکرین محسوب میشود که از حساسیت زیادی برخوردار است. در االکتروموتور یک گیربکس قرار دارد که به دارم سیم بکسل قلاب دستگاه وصل است، در برخی دستگاهای پیشرفته یک تابلو برق نیز بر روی این گیربکس قرار دارد. وظیفه اصلی الکتروموتور بالا و پایین کردن قلاب دستگاه است و محل استقرار آن بر روی کانتر جیب میباشد. الکتروموتور با استفاده از برق کار میکند و این قطعه انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند و تاورکرین با استفاده از این نیرو اجسام و بار را جابه جا میکند.

سخن پایانی

اجزای برقی تاورکرین با توجه به ساختاری که دارند نقش حیاتی را در این دستگاه ایفا میکنند و با توجه به حساس بودن این اجزاء در صورت بروز هر گونه مشگل و اختلالی در هر کدام از آن ها تاورکرین قادر به حرکت نخواهد بود.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: