مهمترین قابلیت ها و ویژگی های تاورکرین

دسته بندی :مقالات تاورکرین ۹ دی ۱۴۰۰ مدیر سایت 218

قابلیت ها و ویژگی های تاورکرین به آپشن های گفته میشود که این نوع از جرثقیل در زمان کار کرد از خود به نمایش میگذارد. اگر شغل و تخصصتان در زمینه ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی باشد یا حتی اطلاعاتی در این مورد داشته باشید حتما اسم تاور کرین یا جرثقیل برجی به گوشتان خورده است. تاور کرین یک کلمه انگلیسی و معنی جرثقیل برجی است که امروزه در پروژه های عمرانی برای ساخت ساختمان های بزرگ و برج ها از این وسیله استفاده میشود. قابلیت ها و ویژگی های تاورکرین این امکان را برای این دستگاه به وجود آورده است تا به خوبی بتواند اجسام و مصالح مختلف را در سازها جابه جا کند.

تاور کرین

به طور مختصر و کلی تاور کرین یا همان جرثقیل ساختمانی یکی از ماشین آلات ساختمانی میباشد که در پروژه های عمرانی برای بالا بردن و جابجایی وسایل در ارتفاعات از آن استفاده میشود که میتوان با این وسیله بار را تا ارتفاع معینی بالا بردن و در شعاع هایی جابجا کرد.

در گذشته برای ساخت سازه های عظیم و مخصوصا در ارتفاعات زیاد مشکلاتی وجود داشت که امکان انجام این کار ها را نمیداد و همچنین بالا بردن و جابجایی مصالح و تجهیزات ساختمانی هم نیاز به وقت و نیرو و هزینه بسیاری بود. به همین علت این وسیله برای اولین بار با استفاده از چوب توسط یونان باستان ساخته شد که با نیروی کارگران و نیروی حیوانات میتوانستند از آن وسیله استفاده کنند که بعد ها این وسیله پیشرفته تر شد و برای ساخت آن هم از فولاد و چدن و آهن استفاده شد.

احتمالا شما انواع این نوع دستگاه ها را در سطح شهر و در هنگام ساختمان های بزرگ یا برج ها دیده اید که با استفاده از آن اجسام سنگین را از زمین به پشت بام ساختمان انتقال میدهند و علاوه بر این تاورکرین قابلیت جابجایی اجسام تا 360 درجه را هم دارد.

برسی قابلیت ها و ویژگی های تاورکرین

قدرت باربرداری

قدرت باربری را باید یک از مهمترین قابلیت ها و ویژگی های تاورکرین محسوب کرد، قدرت بار برداری در این دستگاه نسبت به ساختار آن میباشد که این کار هم توسط الکتروموتور انجام میشود. الکتروموتور به گیربکس و از گیربکس به درام یا همان وینچ متصل است، توسط وینچ مقدار نیاز سیم بکسل تا ارتفاع مورد نیاز دستگاه و رابطی به نام هوک قلاب به بار متصل می گردد.

لازم به ذکر است پس از راننده(اپراتور) و فرمان هدایت، کلیه سیستم فوق توسط یک سری میکروسوئیچ در حال کنترل است تا دستگاه بار بیش از حد مجاز را (تناژ) از روی زمین بلند نکرده و ایمنی دستگاه حفظ گردد.

قدرت مانور به سمت جلو و عقب

این دستگاه پس از بلند کردن بار از روی زمین قادر به مانور و حرکت به سمت جلو و عقب میباشد البته لازم به ذکر است میکروسوئیچ های(قطع کن) بار بیش از حد مجاز تناژ دستگاه را کنترل کرده و از جلو رفتن آن خودداری می کند.

قدرت مانور گردشی

تاور ها علاوه بر قابلیت بلند کردن و همچنین عقب و جلو بردن بار، توانایی جابجایی بار در شعاع 360 درجه و انتقال بار به نقطه دلخواه را دارد که این کار توسط ۱ یا ۲ الکتروموتور و ۱ یا ۲ گیربکس انجام می گیرد که جهت ایمنی آن نیز میکروسوئیچ هایی تعبیه گردیده که در مواقع لزوم از دور زدن بیجا جلو گیری می نماید.

قدرت حرکت کلی دستگاه

این وسیله علاوه بر قابلیت های ذکر شده ، توانایی حرکت روی زمین و انتقال کلی دستگاه از نقطه ای به نقطه دیگر را دارد که این کار میتواند هم با قرار گرفتن روی ریل انجام شود و هم توسط زنجیر هایی که مانند زنجیر های تانک هستند.

کلیه حرکت این دستگاه ها معمولا توسط الکتروموتورهای برقی و گیربکس های بسیار قوی که دارای ترمز های بسیار قوی می باشند صورت می گیرد.

افزایش ارتفاع

تمامی مدل های جرثقیل ها پس از نصب به صورت اصولی و دقیق باید یک سری عملیات بسیار حساس روی آنها انجام شود مثلا با اضافه کردن سکشن به دستگاه میتوان ارتفاع آن را زیاد کرد و با کم کردن سکشن میتوان ارتفاع را کم کرد.

اگر قصد دارید ارتفاع دستگاه را بیش از حد استاندارد بالا ببرید باید دستگاه را توسط کمربند مخصوص به نقاطی از ساختمان یا سازه ها مهار کنید.

همچنین کلیه مراحل نصب، مونتاژ، ارتفاع دهی، بستن کمربند و … می بایست توسط نیروهای متخصص و کار آزموده قرار گیرد زیرا کوچکترین اشتباه می تواند آخرین اشتباه افراد باشد.

سخن پایانی

قابلیت ها و ویژگی های تاورکرین به معنی امکانان آن نیست بلکه به معنی توانی و قدرتی است که این دستگاه در زمان حمل و جابه جایی بار دارد. تاورکرین (Tower Crane) بطور معمول در صنعت حمل‌ونقل برای بارگیری و تخلیه، در صنعت ساخت‌وساز برای حرکت مواد و در صنعت تولید برای مونتاژ تجهیزات سنگین بکار گرفته می‌شود.

این دستگاه ها شکل مدرنی از اهرم های تعادلی هستند که از همان قطعات اصلی تشکیل شده اند و معمولا پایه آنها به طور ثابت درون بتن قرار میگیرد و گاهی اوقات هم توسط کمربند به بخش های سازه و ساختمان مهار میشود که معمولا بهترین ترکیب از ارتفاع و ظرفیت بالابری را فراهم کرده و به صورت گسترده در ساختن سد ها و برج ها و ساختمان های مرتفع مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: